Rendszeresen jelentkező cikksorozatunk első témájaként a tervezett szenzomotoros tréning, ismertebb nevén TSMT-terápia egyik alap kellékét választottuk. Kovács Kitti gyógypedagógus, szomatopedagógus kolléganőnk segítségét kértük a billenő lap, sokak számára billenő talp körbejárásához.
Amikor szükségessé válik a “billenő” használata:
A hiperaktív, ADHD-s tüneteket mutató, figyelemzavaros, súlyos beszédhibákkal küzdő, tanulási, viselkedési, beilleszkedési zavarokat, illetve koordinálatlan mozgást, egyensúlyzavart produkáló gyermekeknél. Akiknél a szakemberek által végzett, Állapot és Mozgsávizsgáló tesztek legalább három területen, valamint más fejlődési skálán mért eredményei elmaradást mutatnak. Ezen eredményekből következően pedig TSMT-torna válik szükségessé, melynek egyik terápiás eszköze a billenő lap.
„A billenőlapos feladatok elsősorban az egyensúlyt és a figyelmet fejlesztik. Vizsgálatkor az egyensúlyi rendszerről kapunk információt, hogy a gyermek a megváltozott egyensúlyi helyzetnek megfelelően képes-e változtatni a testhelyzetét, illetve ezt megtartani. Ez is az idegrendszer érettségét mutatja meg. Továbbá nagyon fontos, hogy a testhelyzet megváltoztatásán felül képes-e a tapsot/mondókát a mozgásához igazítani, azaz a szinkronfunkciók megfelelőek-e. A szenzoros szinkron azt jelenti, hogy képesek vagyunk a mozgásunkat és a beszédünket összehangolni, összerendezni, ez nagyon fontos lesz később a tanuláskor, írás, olvasás, számolás esetén. Hiszen gondoljunk bele, ha gyorsabban vagy lassabban számoljuk az ujjainkat, mint, ahogy kinyitjuk, akkor elrontjuk a számlálást, a számfogalom kialakulása is nehézségekbe ütközik. Amennyiben a gyermeknél ezek a pontok nem megfelelőek, beépítjük a terápiába.
Az egyéni TSMT terápiában csak a BHRG alapítvány által megadott szabványméret a megfelelő, 65×65 cm-es. Csoportos mozgásfejlesztő foglalkozásokon nagyon jól alkalmazhatóak a többféle méretben kapható billenőlapok, valamint a billenő rácshinta. A gyerekek életkora és mozgásügyessége határozhatja meg, hogy mekkorát választunk, illetve milyen pozícióban alkalmazzuk – ez igaz az akadálypályás feladatsoros foglalkozásokra is. Kisebb gyerekek akár hasalva vagy ülve hintázhatnak rajta, nagyobb gyerekek már állva is egyensúlyozhatnak.”– mondja Kovács Kitti
Tippünk: Érdemes olyan billenő lapot választani, melynek fa lapfelülete szövet burkolattal van ellátva. A sima fa felületek inkább mezítlábas használatra, a már ügyesebben mozgó gyerekek számára ajánlott.
Szeretnél szakértői tanácsot kérni? Érdekelnek a hasonló témákat taglaló cikkek? Kövesd a Segíts játszani! profil oldalát a Facebookon és Instagramon is. Fejlesztőszoba blogunkba pedig várunk szeretettel, Segíts játszani! webáruházunk oldalán.
Kovács Kitti – gyógypedagógus, szomatopedagógus kolléganőnket az alábbi terápiás foglalkozásokkal kapcsolatban keresheted Budapesten és Pécsett:
- TSMT-terápia
- Gyermekjóga
Szakterületébe tartoznak: Szenzoros terápiák, szenzoros érzékenység, idegrendszeri éretlenség, nagymozgásos, finommozgásos problémák, iskolaérettség, tanulási képességekkel kapcsolatos problémák, figyelem és viselkedésproblémák, megkésett beszéd és mozgásfejlődés.
Fordulj hozzá bizalommal!
Telefon: 06308364182
E-mail: kitti.kovacs07@gmail.com