Weboldalunk cookie-k használ, ezzel javítva a felhasználói élményt. Oldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Hálló, tessék? Hallási figyelem, miért fontos az iskolában?

Hálló, tessék? Hallási figyelem, miért fontos az iskolában? A 100%-os hallás és a jó auditív észlelés, figyelem már a korai életkorban is nélkülözhetetlen a nyelvi fejlődés szempontjából.

A mindennapi életünkben számos különböző intenzitású zajokkal, zörejekkel, neszekkel vagyunk körbevéve.  Melyek közül, ha az auditív észlelés, feldolgozás nem megfelelő, akkor nehéz kiszűrni a számunkra lényeges információkat.

A hallásészlelés nehézségének következményeként a beszédészlelés is sérülhet. Az írás, olvasás alapja, hogy a gyermek a beszédhangokat meg tudja különböztetni. Ha ez nem sikerül, akkor nem tudja, hogy melyik hangot melyik betűvel azonosítsa.

A beszédészlelés problémája ráépül a beszédértés zavarra, mely azt jelenti, hogy nehezen érti meg a gyermek a feladatot, nem érti mit kérünk tőle. Amikor a szülő vagy tanár beszél a gyermekhez, és a beszédértés nem készségszintű, hanem gondolkodással történik, azt kompenzálásnak hívjuk, mely néhány perc múlva már nagyon fárasztó és kimerüléshez vezethet.

Nézzük a játékokat!

Kisebbeknek (3-4 év)

  • Hétköznapi hangok meghallgatása, felismerése kép alapján. Feladatlapot megtalálod a pinterest oldalunkon! Link lent!
  • Otthoni hangok megszólaltatása, gyűjtsünk össze tárgyakat, amiknek jellegzetes a hangja, pl. két kanál, kulcs csörgés, papírtépés, két műanyag üveg összeütése, egy celofán gyűrése, olló csattogása, csukja be a szemét, vagy fordítson hátat, szólaltassunk meg egyet, majd kinyitja a szemét és kiválasztja melyik tárgy hangját hallotta. Nehezítés: kettő vagy több tárgyat szólaltatunk meg, akár az összeset, és ha nagyon ügyes, akkor sorrendben is fel tudja idézni, hogyan hallotta a hangokat (ezt már inkább a nagyobbak fogják tudni  smiley )
  • Hangok lokalizálása, bekötjük a gyermek szemét, és a gyermektől messzebb állunk, megszólaltatunk egy hangot adó tárgyat (kulcs, csengő, vagy csettintés), és a gyermeknek a hang irányába kell elindulnia, addig, amíg meg nem talál minket. Nehezítés: Mi magunk is mozoghatunk a szobában, és el kell kapnia.
  • Jön a vihar! játék: a méhecskék repkednek a szobában (játszuk is el a méhecskéket, azt mondja "zzzzz", hogy repülnek?), ha jön a vihar, gyorsan beszaladnak a  házikóba (kijelölünk egy házikót pl.: kanapéra ül), ha gyorsan dobolok, akkor jön a vihar, ha lassan, akkor csendesedik a vihar és újra repülhetnek a méhecskék.

Nagyobbaknak (5-6 év)

  • Név-út játék: Jelöljünk ki egy kiinduló pontot a szoba egyik falánál, távolabb pedig a cél helyét. A gyermek a kiindulópontra áll és csak akkor léphet egy lépést előre, amikor a felsorolt szavak között a saját nevét meghallja. Pl.: „ház, kályha, virág, Péter, alma, baba, Péter, autó, labda, szék, Péter … stb”. A szavakat monoton hangon kell sorolni. Ha a gyermek nem lépett előre nevét hallva, akkor megállítjuk, és egyet vissza kell lépnie. Ha nem téved, jutalom várja a célnál.
  • Nagynéninek van egy…macskája, ha a macskája szót hallja, akkor leül, vagy feláll

A nagynénimnek van egy kutyája.

A nagynénimnek van egy macskája. (feláll)

A nagynénimnek van egy háza.

A nagynénimnek van egy kecskéje.

A nagynénimnek van egy macskája. (leül)

  • Történet felolvasása, egy szó gyakran szerepel, ha ezt a szót hallja tapsolnia kell.

A méh: A kis méh egy nagy méhkasban élt testvéreivel és anyjával, a méhkirálynővel. Egy napon egy idősebb méh jött a kis méhhez és azt mondta: „Gyere, repülj velem, én megmutatom neked, hogy kell jó mézet csinálni. Belőled is jó mézkészítő lesz!” Akkor a kis méh az idősebb méhvel kirepült. Egy szép rétre értek, ahol sok tarka virág volt. Zümmögve és surranva szállt le a két méh egy virágra. Az idősebb méh feltárta a fiatalabbnak a nagy méh titkot: megmutatta neki, hogyan szívják ki a nektárt a virágból. Nemsokára ezt a kis méh is jól megtanulta. Ezután mindketten hazarepültek. Még sok mindent meg kellett tanulnia: mézet szállítani, méhkast építeni, a mézet betölteni. Estére a kis méh nagyon büszke, és nagyon fáradt volt. Megépítette magának az első méhkast és azt igazi mézzel töltötte meg. Reggel már teljesen egyedül kirepülhetett. Néhány nap múlva már ő vitte magával az egyik kis méhtestvért és beavathatta a méhek titkába. A kis méh nagyon boldog volt. Hogy mindezt megtanulta és a méhkas igazi tagjává válhatott.

  • Hallási emlékezet fejlesztéséhez szuper játék: mondok egy szót, a gyerek visszaismétli, majd elismétlem azt a két szót és mondok egy harmadikat, és így tovább. Pl.: Én.: alma, Gy: alma, szőnyeg, Én: alma, szőnyeg, kerék, Gy: alma, szőnyeg, kerék, függöny… és így tovább, amíg meg bíjuk jegyezni.
  • Melyik szó kezdődik azonos hanggal? Képek párosítása. Feladatlapot megtalálod a pinterest oldalunkon! Link lent!
  • Koppints, ha egyforma! Szavakat sorolunk egymás után, a gyermeknek jeleznie kell,

ha egyforma szavakat hallott egymás után.

Ezt többféleképpen nehezíthetjük:

  1. Akkor kell koppintani, ha egy bizonyos hanggal kezdődő szót hall. Válasszunk egy hangot, pl.: „B” hang, majd szavakat sorolunk, pl.: szőnyeg, függöny, buborék (koppint), levél, madár, bicikli (koppint) stb. Több hanggal is eljátszhatjuk!
  2. Akkor kell koppintania, ha egyforma szót hall, de most hasonló hangzású szavakat sorolunk pl.: gond-gomb, kedd-kedv, láng-lánc, mák- már, fog-fok 

Pinterest oldalunkon megtaláljátok a játékokhoz a feladatlapokat! https://hu.pinterest.com/segitsjatszani/ 

Ha szeretnéd a hanglottóhoz a hangokat, iratkozz fel a hírlevelünkre, és elküldjük neked e-mailben, ingyenesen, csak írd a megjegyzésbe, hogy hanglottó!  wink

Tartalomhoz tartozó címkék: fejlesztőjátékok terápia

Keresés