Weboldalunk cookie-k használ, ezzel javítva a felhasználói élményt. Oldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

8 játékötlet térbeli tájékozódás fejlesztéséhez nagyoknak, iskolába készülőknek!

8 játékötlet térbeli tájékozódás fejlesztéséhez nagyoknak, iskolába készülőknek! Az előző blogbejegyzésben már megfogalmaztuk, hogy mit is jelent a térbeli tájékozódó képesség, itt olvashatjátok: www.segitsjatszani.hu/fejlesztoszobablog
Most csupán kiemelném, hogyha iskolába készültök nem árthat pár gyakorló feladat, akár az előző blogbejegyzésben összegyűjtött gyakorlatokból is, hiszen az írás, olvasás és számolási képességekhez is nagy szükség van a testséma, térbeli tájékozódás megfelelő fejlettségi szintjére. 
 
Nagyon fontos, hogy a gyermek képes legyen először a saját testén tájékozódni, testrészeit megismerni, tudja hol van az alatta, fölötte, mellette, mögötte stb., tudja a jobb és bal oldalát, ismerje az irányokat síkban is, sor és oszlop fogalmát, tudjon balról jobbra sort követni. 
 
Kiemelten fontos megjegyezni a mozgás jelentőségét a térbeli tájékozódás fejlődésében, hiszen ahhoz, hogy a téri orientáció megfelelő legyen, mindent gyakoroljunk először térben, és majd csak utána jöhet a papír. 
 
Szintén gyakoroljuk tükör előtt, vagy, ha mi mutatjuk a gyerkőcnek, legyünk vele szemben, de figyeljünk, hogy nekünk úgy kell mozogni, mintha a tükörbe nézne, tehát ellentétesen mutatjuk, mint, ahogy mondjuk. 
 
És akkor jöhetnek a feladatok!
 
1. Álljunk egymással szemben, vagy a tükör előtt, és mutassuk. Először azonos oldalon. Érintsd meg a bal kezeddel a bal füledet, bal bokádat, bal térdedet, bal derekadat. Azután csere, jobb kezeddel a jobb válladat, jobb combodat, jobb nagylábujjadat.
 
2. Majd keresztbe érintünk, bal kézzel a jobb sarkadat, bal kézzel a jobb csuklódat, jobb kézzel a bal talpadat, jobb kézzel a bal könyöködet (olyat mondjuk, ami még nem volt)
 
3. Építsünk akadálypályát a szobában, kössük be a gyermek szemét, és anya irányítja őt, pl.: lépj jobbra egyet, balra kettőt, előre egyet. Ha sikerül végigmenni az akadályokon, megtalálja a kincset, ami lehet egy apró ajándék, egy ropi, vagy puszi, pacsi, matrica. 
 
  • Nehezítésként lehet érintéssel is irányítani, például, ha azt szeretnénk, hogy lépjen egyet előre, akkor megérintjük a homlokát, ha balra akkor a bal vállát, jobbra jobb vállát, hátrafelé pedig a hátát.
4. Célbadobáshoz rakjunk ki kosarakat, három oszlop és három sor legyen, 3-3 kosárral, tehát összesen 9 kosárra lesz szükségünk, a gyerkőcnek utasítás útján kell célba dobnia. 
„Dobd a karikát jobbról a második kosárba, első sorban az utolsó kosárba, az utolsó sorban a középső kosárba, a középső oszlopban a legalsó kosárba….„ és így tovább az összesre célozzunk. Gyakoroljuk vele a bal- jobb differenciálást, és a sor és oszlop fogalmát. 
 
5. Pálcikák tükörképének kirakása. Rakjunk egy hosszú ragasztószalagot a földre. Szívószálból vagy pálcikából építsünk a ragasztó egyik oldalára egyszerű formákat. A gyerkőcnek a másik oldalra, színnek és elhelyezkedésnek megfelelően pontosan ugyanúgy kell felépítenie.
  • nehezítésként emlékezetből, 10mp-ig lehet nézni, letakarjuk, majd emlékezetből kell felépíteni
     ​
  
 
6. Jöhet a papír! Vegyünk egy A/4-es papírlapot, rajzoljunk a lap bal felső sarkába egy napocskát, jobb alsó sarkába egy fát, középre egy madárkát, lent középre rajzoljunk egy kastélyt, mellé egy királylányt, a papír jobb felső sarkába egy kék felhőt, mellé egy sötét felhőt, a sötét felhő alá esőt, a királylány fölé pedig egy szivárványt.
 
7. Fordítsuk meg a papírt, sorminta színezése, rajzoljunk kerítést a lap egyik végéből a másikba, majd színezzük ki minta alapján, előrajzoljuk a mintát és a gyerek folytatja, kettő vagy három színnel, „olvassuk” is el a sort, mondjuk végig a színeket. Lehet sárga-zöld-sárga-zöld, vagy piros- kék-barna-piros-kék-barna.
 
8. Ellentét játék: Most lehet ellenkezni! 
 
Mondunk egy utasítást, és a gyerkőc az ellentétét csinálja. Pl.: emeld fel a jobb kezedet- bal kezét kell felemelni, hajtsd előre a fejedet- hátra kell hajtani, állj a bal lábadra- jobb lábára kell állnia
Tartalomhoz tartozó címkék: fejlesztőjátékok

Keresés