6 +1 testséma és téri orientáció fejlesztő ötlet kicsiknek!

A térbeli tájékozódó képesség segítségével észleljük a saját testünk helyzetét, a különböző álló, illetve a mozgó személyek, tárgyak, egymáshoz és hozzánk viszonyított helyzetét.

Ahhoz, hogy megfelelő legyen a testséma, téri orientáció, annak fontos alapja a mozgásunk helyes érzékelése. Ehhez pedig a elengedhetetlen a külvilágból, illetve belülről érkező ingerek megfelelő integrációja, (taktilis, vizuális, akusztikus, proprioceptív, vesztibuláris ingerek).

Jean Ayres szerint:  „a térérzékelés alapja a mozgás, ennek eredménye pedig a sebesség és az irány érzékelése”

A megfelelő térbeli tájékozódás előkészíti az írás, olvasás és számolási képességeket, hiszen elengedhetelen, hogy ismerje az irányokat, a sor és oszlop fogalmát, tudjon sort követni balról jobbra.

Mindez a saját testen való tájékozódásból indul ki, először megtanulja a testrészeit, majd egyre tágul és tágul a környezet, egymáshoz viszonyítja a tárgyakat, megérti a relációs fogalmakat (alatta, fölötte mellette stb.), megtanulja a jobb és bal oldalt, majd ezután a síkbeli tájékozódás következik, eleinte függőlegesen, mint a táblán való tájékozódás, hol van a fent, lent, tábla jobb és bal oldala, közepe, majd az asztalon, papírlapon való tájékozódás.

Kétféle korcsoportra bontom a térbeli tájékozódást, kicsikre, 3- 4 éves körüli gyerekekre, ahol leginkább a testsémát fejlesztjük, és nagyobbakra 5-6 éves körüli gyerekekre, amit majd a következő blogbejegyzésben olvashattok.

Most a kisebbeknek hoztam játékötleteket! Nézzük!

  1. Mondókázással nem csupán a testrészeinket tanulhatjuk meg, de fejleszti a ritmusérzéket, a verbális emlékezetet, beszédet, mindig kísérjük mozgással! Végezzük tükör előtt! 

Testrészes mondókához pár példa:

“Kicsi orr, kicsi száj

Keretezi kicsi áll

Kupolája homlok

Piros arc, piros nyár

Áfonyakék szembogár

A pillái lombok”

“Van két fürge kicsi szem

Szétnézeget idebenn

Van két fürge kicsi láb

Végigszeli a szobát.”

“Orrom krumpli, szemem szén

Szeretném, ha szeretnél!

Mozgatja fejecskéjét, és a két kezecskéjét

Hajlik jobbra, hajlik balra

Gyertek, gyertek kezdjük újra!”

  1. Következő feladatban is mondókázunk. Így szól:
    „Mackó, mackó ugorjál (páros lábon ugrálunk), pörögjél és forogjál (forgás körbe)” majd megállás!
    Anya mondja: Mutasd meg, hol van az orrod!- gyerkőcnek meg kell mutatni az orrát
    Majd újra énekeljük, „mackó- mackó ugorjál…”
    Anya mondja: most mutasd meg, hol van a térded!Nehezíthetjük trambulinon ugrálással!winkÉs így tovább játszuk el az összes testrészünkkel!
  1. Mondunk egy testrészt és egy színt, keress a lakásba, olyan színű tárgyat és érintsd oda a testrészt. Például: „tenyér- kék”- keress egy kék színű tárgyat és érintsd hozzá a tenyeredet!
  2. Feküdjünk a hátunkra, nyújtott lábbal, karok a test mellett nyújtva, „azt a testrészedet emeld fel, amit megérintek!”

    Nehezítésként két testrészt is megérinthetünk!
  1. Tüskés labdát görgessük végig a testrészeinken, közben nevezzük is meg őket! Hol gurul a labda?
  2. Építsünk akadálypályát otthon! „bújj át az asztal alatt, állj fel a kanapéra, guggolj le a szék mögé, ülj a székre, állj a szekrény mellé” 

    +1 Ahogy a képen is láthatjuk, a taktilis érzékelést, testsémát nagyon jól fejleszti egy nagy labdafürdő

smiley

Nemsokára jövök a nagyobbaknak való játékokkal, feladatokkal! Addig is jó játékot!  wink

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Olvass tovább!

Kosár

Vélemény, hozzászólás?