A térbeli tájékozódó képesség segítségével észleljük a saját testünk helyzetét, a különböző álló, illetve a mozgó személyek, tárgyak, egymáshoz és hozzánk viszonyított helyzetét.
Ahhoz, hogy megfelelő legyen a testséma, téri orientáció, annak fontos alapja a mozgásunk helyes érzékelése. Ehhez pedig a elengedhetetlen a külvilágból, illetve belülről érkező ingerek megfelelő integrációja, (taktilis, vizuális, akusztikus, proprioceptív, vesztibuláris ingerek).
Jean Ayres szerint: „a térérzékelés alapja a mozgás, ennek eredménye pedig a sebesség és az irány érzékelése”
A megfelelő térbeli tájékozódás előkészíti az írás, olvasás és számolási képességeket, hiszen elengedhetelen, hogy ismerje az irányokat, a sor és oszlop fogalmát, tudjon sort követni balról jobbra.
Mindez a saját testen való tájékozódásból indul ki, először megtanulja a testrészeit, majd egyre tágul és tágul a környezet, egymáshoz viszonyítja a tárgyakat, megérti a relációs fogalmakat (alatta, fölötte mellette stb.), megtanulja a jobb és bal oldalt, majd ezután a síkbeli tájékozódás következik, eleinte függőlegesen, mint a táblán való tájékozódás, hol van a fent, lent, tábla jobb és bal oldala, közepe, majd az asztalon, papírlapon való tájékozódás.
Kétféle korcsoportra bontom a térbeli tájékozódást, kicsikre, 3- 4 éves körüli gyerekekre, ahol leginkább a testsémát fejlesztjük, és nagyobbakra 5-6 éves körüli gyerekekre, amit majd a következő blogbejegyzésben olvashattok.
Most a kisebbeknek hoztam játékötleteket! Nézzük!
- Mondókázással nem csupán a testrészeinket tanulhatjuk meg, de fejleszti a ritmusérzéket, a verbális emlékezetet, beszédet, mindig kísérjük mozgással! Végezzük tükör előtt!
Testrészes mondókához pár példa:
“Kicsi orr, kicsi száj
Keretezi kicsi áll
Kupolája homlok
Piros arc, piros nyár
Áfonyakék szembogár
A pillái lombok”
“Van két fürge kicsi szem
Szétnézeget idebenn
Van két fürge kicsi láb
Végigszeli a szobát.”
“Orrom krumpli, szemem szén
Szeretném, ha szeretnél!
Mozgatja fejecskéjét, és a két kezecskéjét
Hajlik jobbra, hajlik balra
Gyertek, gyertek kezdjük újra!”
- Következő feladatban is mondókázunk. Így szól:
„Mackó, mackó ugorjál (páros lábon ugrálunk), pörögjél és forogjál (forgás körbe)” majd megállás!
Anya mondja: Mutasd meg, hol van az orrod!- gyerkőcnek meg kell mutatni az orrát
Majd újra énekeljük, „mackó- mackó ugorjál…”
Anya mondja: most mutasd meg, hol van a térded!Nehezíthetjük trambulinon ugrálással!És így tovább játszuk el az összes testrészünkkel!
- Mondunk egy testrészt és egy színt, keress a lakásba, olyan színű tárgyat és érintsd oda a testrészt. Például: „tenyér- kék”- keress egy kék színű tárgyat és érintsd hozzá a tenyeredet!
- Feküdjünk a hátunkra, nyújtott lábbal, karok a test mellett nyújtva, „azt a testrészedet emeld fel, amit megérintek!”
Nehezítésként két testrészt is megérinthetünk!
- Tüskés labdát görgessük végig a testrészeinken, közben nevezzük is meg őket! Hol gurul a labda?
- Építsünk akadálypályát otthon! „bújj át az asztal alatt, állj fel a kanapéra, guggolj le a szék mögé, ülj a székre, állj a szekrény mellé”
+1 Ahogy a képen is láthatjuk, a taktilis érzékelést, testsémát nagyon jól fejleszti egy nagy labdafürdő
Nemsokára jövök a nagyobbaknak való játékokkal, feladatokkal! Addig is jó játékot!